Home Staging

CO TO WŁAŚCIWIE JEST?


Home staging polega na profesjonalnym przygotowaniu nieruchomości do sprzedaży
lub wynajmu. Usługa ta łączy w sobie elementy prac dekoratorskich i działań
marketingowych, a jej celem jest szybkie uatrakcyjnienie nieruchomości.
Podstawową zasadą w działaniach home stagingowych jest jak najkorzystniejsze
zaprezentowanie wnętrza przy wykorzystaniu jak najmniejszych nakładów
finansowych. Nieruchomość poddana metamorfozie staje się produktem atrakcyjnym
dla nabywców, co przekłada się bezpośrednio na skuteczność sprzedaży. W
największym uproszczeniu – home staging to zbiór działań, które zamieniają
nieruchomość w atrakcyjny, przygotowany do sprzedaży produkt.


HOME STAGER WIDZI WIĘCEJ!


Właściciele zazwyczaj przywiązują wagę do rzeczy nieistotnych. Podstawowa
różnica w postrzeganiu lokalu przez mieszkańców i osoby z zewnątrz polega na tym,
że właściciele nie zdają sobie sprawy z wad funkcjonalnych swojego domu. Nie
widzą, że meble są źle ustawione, przejścia zablokowane, powierzchnia nie jest
odpowiednio zagospodarowana. Przyzwyczajeni do przestrzeni, w której mieszkają
od lat nie dostrzegają elementów, które mogą zadecydować o niepowodzeniu
sprzedaży. Home stager to przedskoczek przyszłej transakcji. Jest pierwszym
potencjalnym klientem - sprawdza, jakie emocje wywołuje dana nieruchomość. To
właśnie home stager decyduje o tym, na co w pierwszej kolejności zwróci uwagę
kupujący.

PRZED

PO

Usterki techniczne w nieruchomości są widoczne i bardziej oczywiste. Sprzedający
są ich świadomi, natomiast z wad funkcjonalnych często w ogóle nie zdają sobie
sprawy. Ktoś, kto się przyzwyczaił do kapiącego kranu ma świadomość, że baterie w
kuchni należy zreperować lub wymienić. Natomiast osoba, która nieumiejętnie
wykorzystała przestrzeń w jadalni nie zdaje sobie sprawy, że jej mieszkanie wydaje
się ciaśniejsze niż sugerowałby metraż. Rolą home stagera jest wskazanie i w miarę
możliwości usunięcie mankamentów oraz wyeksponowanie atutów i podkreślenie
atrakcyjności danej nieruchomości.

KWESTIA GUSTU


Delikatną kwestią w pracy home stagera pozostaje wyczucie estetyki. W home
stagingu nie chodzi o to, by krytykować gust właścicieli. Każdy ma prawo mieszkać
tak, jak mu się podoba i w otoczeniu, które uznaje za atrakcyjne według swoich
indywidualnych kryteriów. Pamiętajmy jednak, że w momencie, w którym mieszkanie
trafia na rynek staje się produktem. Produktem, który aby się sprzedać musi być
dopasowany do gustu jak największej grupy docelowej. Ekscentrycznie,
ekstrawagancko urządzone nieruchomości zdecydowanie dłużej czekają na

nabywcę. Home stager próbuje zneutralizować i wyciszyć szalone pomysły
właścicieli, tak by nieruchomość spodobała się jak najszerszej grupie potencjalnych
kupujących.

PRZED

PO

GRUPA DOCELOWA


Każda lokalizacja ma swoją grupę docelową. Kto inny szuka cichego domu na
przedmieściach, kto inny apartamentu w starej kamienicy w centrum, jeszcze kto
inny mieszkania w bloku z wielkiej płyty. Ustalenie kogo zainteresuje dany lokal jest
podstawowym zadaniem home stagera. Wystawiona na sprzedaż nieruchomość
powinna podobać się jak największej liczbie osób z grupy docelowej. Pierwszy krok
w pracy home stagera to właśnie określenie grupy potencjalnych nabywców. Ta
decyzja determinuje przebieg pozostałych prac. Nieruchomość przygotowana do
sprzedaży musi trafić w gust grupy docelowej.


TWARDY ORZECH DO ZGRYZIENIA


Podstawową zasadą w home stagingu jest uzyskanie maksymalnego efektu przy
stosunkowo niedużych nakładach finansowych. A jak poradzić sobie w sytuacji, w
której nieruchomość jest w fatalnym stanie i przywrócenie jej do pożądanego
standardu wymaga zainwestowania ogromnych środków. Co zrobić z dużym
mieszkaniem, urządzonym bez gustu i wykończonym materiałami sprzed trzydziestu
lat? Duży metraż oznacza ogromne nakłady, a właściciel nie dysponuje
odpowiednimi środkami. Wtedy jedynym ratunkiem pozostaje visual staging. A co to
takiego? O tym napiszemy w kolejnym artykule.​

Decyzję o zakresie prac i wysokości nakładów podejmuje home stager
przy ścisłej współpracy z właścicielem danej nieruchomości i/lub
pośrednikiem.

W zakres prac home stagingowych w zależności od stanu lokalu oraz
budżetu wchodzą:

  • remont i naprawa

  • zmiany funkcjonalne

  • zmiany kolorystyki

  • sprzątanie

  • dekorowanie


Kompetencje wymagane w pracy home stagera:

  • wiedza psychologiczna i marketingowa w zakresie sprzedaży nieruchomości

  • wrażliwość estetyczna

  • podstawowa wiedza techniczna w zakresie remontów

  • umiejętność dostrzegania atutów nieruchomości

  • umiejętności organizacyjne i logistyczne

  • elastyczność i kreatywność w działaniu

Zainteresował Cię temat home stagingu?

Chcesz dowiedzieć się więcej?

  • Facebook Social Ikona

©2019 by Akademia Stagingu. Proudly created with Wix.com