Szukaj
  • Akademia Stagingu

Inwestowanie w nieruchomości jest nadal opłacalne, ale wymaga wiedzy i ostrożności.

Rozmowa z Sebastianem Malcem – zarządcą najmem krótkoterminowym, wiceprezesem w firmie BOOKINGHOST, który w Akademii Stagingu dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem podczas szkoleń dla inwestorów.


Foto: Sebastian Malec archiwum własne

Ceny mieszkań od kilku lat nieustannie rosną. Czy nadal opłaca się inwestowanie w nieruchomości na wynajem?


Inwestowanie w nieruchomości jest według mnie nadal opłacalne. Wymaga natomiast dużo większej wiedzy i ostrożności.


Na co powinien zwrócić uwagę niedoświadczony inwestor?


Niedoświadczeni inwestorzy często zwracają uwagę tylko na jeden parametr: zwrot z inwestycji. Cena zakupu i potencjalne zyski są ważne. Na zakup nieruchomości powinniśmy jednak patrzeć długofalowo. Trudno określić, jak będzie kształtowała się rentowność najmu w najbliższych latach. W razie zmiany sytuacji na rynku mieszkanie powinno mieć na tyle atrakcyjną lokalizację oraz parametry, żeby w razie konieczności łatwo wycofać kapitał i ulokować go gdzieś indziej.


Czy najem krótkoterminowy jest bardziej opłacalny od długoterminowego?


To zależy. Na podstawie parametrów takich jak lokalizacja, wielkość mieszkania i standard wykończenia szacujemy potencjalne zarobki dla klienta w najmie krótkoterminowym. W przypadku słabszego potencjału nieruchomości w naszym modelu najmu, rekomendujemy wynajęcie mieszkania długoterminowo. Mamy wielu klientów, którzy przechodzą z najmu długoterminowego na krótkoterminowy, ale obserwujemy też transfery mieszkań w drugą stronę. Często sami je rekomendujemy. Dla bezpieczeństwa, warto inwestować w takie nieruchomości, które sprawdzają się w obydwu modelach.


Jakie pułapki czyhają na inwestora?


KNF ostrzega ostatnio przed zbyt optymistycznymi komunikatami marketingowymi dotyczącymi inwestycjami w niektóre nieruchomości.  Zawierają często zapewnienia o bezpieczeństwie oraz gwarancję osiągnięcia zysków, nawet w przedziale 7-10% w skali roku, nie informując przy tym o kosztach wynikających z zarządzania oraz posiadania nieruchomości. Nawet jeżeli taki zysk w niektórych przypadkach może być osiągalny, warto samodzielnie przeliczyć opłacalność inwestycji przyjmując bardziej konserwatywne założenia.


Jak wygląda home staging mieszkań na potrzeby najmu krótkoterminowego?


Doradca klienta proponuje usługę home stagingu jeszcze zanim mieszkanie trafi do naszej obsługi. Podczas pierwszej wizyty przedstawiamy z reguły klientowi dwa scenariusze działań: “plan minimum” czyli, co należy zrobić, żeby mieszkanie mogło pracować w najmie krótkoterminowym oraz “plan optimum” pokazujący, jakich zmian należy dokonać, aby w pełni wykorzystać potencjał zarobkowy mieszkania. Po ustaleniu budżetu i zakresu prac przystępujemy do działań. Całość jest zwieńczona sesją fotograficzną. Każde mieszkanie publikowane na portalach ma swoją nazwę komercyjną. Często nawiązuje ona właśnie do jego wystroju.


Czy najemcy to w większości turyści?


Biorąc pod uwagę cały portfel obsługiwanych przez nas nieruchomości ruch turystyczny i biznesowy rozkładają się niemalże po równo. W przypadku pojedynczych apartamentów, proporcje są powiązane ściśle z lokalizacją. W dzielnicach stricte biznesowych rzadko spotykamy turystów a obłożenie znajdujących się tam apartamentów w weekendy jest niższe niż w środku tygodnia. Na Starym Mieście sytuacja jest odwrotna. Największy sukces odnoszą lokalizacje, które są atrakcyjne zarówno dla turystów jak i dla osób podróżujących służbowo.


Które miasta/regiony w Polsce cieszą się największą popularnością?


Najem krótkoterminowy jest najbardziej rozpowszechniony oraz sprofesjonalizowany w dużych miastach, tzw. Wielkiej Piątce: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i  Gdańsku. Popularnością cieszą się również regiony turystyczne: Zakopane i okolice, Mazury oraz Wybrzeże. Kalkulując rentowność w tych regionach, trzeba wziąć pod uwagę sezonowość ruchu turystycznego.

120 wyświetlenia
  • Facebook Social Ikona

©2019 by Akademia Stagingu. Proudly created with Wix.com