Szukaj
  • Akademia Stagingu

Trudności w pracy home stagera

Jeśli jesteś home stagerem, wiesz że wybrałeś wyjątkową profesję. Możesz wykorzystywać swoją kreatywność, poczucie estetyki i zdolności interpersonalne – pracować w wolnym zawodzie i zarabiać godziwe pieniądze. Uwielbiamy home staging. Wspieramy rozwój tej profesji w Polsce, staramy się zarazić naszym entuzjazmem innych. Ale nie zapominamy, że jak każdy inny zawód, także praca home stagera ma swoje blaski i cienie. Decydując się na karierą w tym zawodzie warto wiedzieć, z czym przyjdzie się mierzyć. Profesja ta ma wiele do zaoferowania, ale dziś, dla odmiany, spróbujemy pokazać wam, jakie trudności napotykają home stagerzy w swojej pracy.


Foto: Akademia Stagingu


NIEWIEDZA


Usługa wykonania profesjonalnego home stagingu funkcjonuje na polskim rynku od mniej więcej ośmiu lat, mimo to mnóstwo osób nadal nie zdaje sobie sprawy, czym tak naprawdę się zajmujemy. Uwierzcie nam, ciężko przekonać klienta do zainwestowania w usługę, której idei nie rozumie. Z roku na rok świadomość powoli się zmienia, niemniej jednak, pierwsza bariera, jaką często napotyka home stager to pytanie czym jest home staging i czemu służy. Są klienci, którzy sami dzwonią i proszą o profesjonalną usługę, ale nadal 7 na 10 osób nie rozumie, dlaczego warto skorzystać z pomocy home stagera.


FAKTY I MITY


Osobną kwestią jest problem dezinformacji i krążących na temat home stagingu mitów. Home staging to nie magia ani wróżenie z fusów. To bardzo konkretny zbiór zasad i technik mających na celu podniesienie wartości nieruchomości i szybkie doprowadzenie do transakcji. Home stager musi znać się na marketingu i psychologii sprzedaży, posiadać szeroką wiedzę z zakresu rynku nieruchomości, musi śledzić tendencje na rynku i nieustannie poszerzać i aktualizować swoją wiedzę. Tymczasem duża grupa osób nadal ma błędne wyobrażenie o naszej pracy – myli home staging ze stylizacją i sprzątaniem, a naszą pracę postrzega w kategoriach ‘odpicowania’ lokalu. Odpicowanie to szczególnie nielubiane przez home stagerów słowo. Zakłada bowiem ukrycie wad, oszukanie nabywcy. Nie wolno nam zatajać mankamentów lokalu. Home staging ma przynieść korzyści wszystkim stronom uczestniczącym w procesie – sprzedającemu, kupującemu, a w efekcie także pośrednikowi. Home stager musi dbać o renomę, nie może pozwolić sobie na wykonywanie zawodu w nieuczciwy sposób. Odpicowane mieszkanie sprzeda się szybko, ale równie szybko wyjdą na jaw usterki zamaskowane przez nieuczciwie wykonaną usługę. Dbajmy o klarowny przekaz czym jest, a czym nie jest home staging.


MAGIA TELEWIZJI


Dość kontrowersyjną kwestią pozostają programy telewizyjne, które z jednej strony popularyzują home staging, co bardzo nas cieszy, ale jednocześnie przedstawiają nie do końca prawdziwy obraz tej profesji. Telewizja rządzi się własnymi prawami. Home staging na małym ekranie to takie makietki Adama Słodowego wyjmowane spod biurka. Po obejrzeniu czterdziestominutowego odcinka można odnieść wrażenie, że mając do dyspozycji 8 tysięcy złotych i wsparcie sprawnego home stagera jesteśmy w stanie w ciągu kilku dni wykonać generalny remont trzypokojowego mieszkania z wymianą kuchni i łazienki włącznie. I jeszcze zostaną nam pieniądze na kwiaty i szampana. Jest to obraz dalece odbiegający od rzeczywistości. Ale faktem jest, że programy wnętrzarskie przyczyniły się do popularyzacji home stagingu i chwała im za to.


WYNAGRODZENIE HOME STAGERA


Home stager pobiera swoje wynagrodzenie po wykonaniu usługi, czyli po przygotowaniu mieszkania do sprzedaży lub najmu, ale jeszcze przed transakcją. Oznacza to, że home stager otrzymuje pieniądze zaraz po wykonaniu usługi i nie jest to uzależnione od czasu, jaki upłynie zanim mieszkanie znajdzie nabywcę lub najemcę. To z pewnością korzystniejszy układ niż wynagrodzenie pośrednika, który otrzymuje pieniądze dopiero po sfinalizowaniu transakcji, jednak ustalanie budżetu i negocjowanie wynagrodzenia bywa trudne, ponieważ sprzedający jest na ogół w dołku finansowym, czeka na środki ze sprzedaży nieruchomości, a oszczędności wpłacił już na kolejny lokal.


KREW, POT I ŁZY


Pisząc o trudnościach w zawodzie home stagera nie można nie wspomnieć o fakcie, że home staging to także ciężka, fizyczna praca. Nawet jeżeli pracujemy w zespole i rozkładamy pracę na grupę osób, home staging wymaga od nas dużego wysiłku i fizycznej wytrzymałości. Wyobraźmy sobie dźwiganie dodatków i akcesoriów do mieszkania na trzecim piętrze w kamienicy bez windy, w dodatku w centrum miasta, gdzie mamy ogromne problemy z zaparkowaniem. Cięższe prace wykonuje ekipa remontowa, ale końcowa stylizacja, ta najważniejsza wisienka na torcie, to już praca home stagera. A to oznacza dostarczenie i ustawienie drobnych mebli, wieszanie zasłon, ustawianie dodatków i dekoracji, często także wyposażenie kuchni. Ale pamiętajmy – ten etap to także najprzyjemniejsza i najbardziej satysfakcjonująca część naszej pracy, bo zaczynamy widzieć jej efekty.


PROZA ŻYCIA


Na koniec, chyba najbardziej prozaiczna trudność, z którą mierzą się wszyscy przedstawiciele wykonujący wolne zawody: home stager musi posiadać twarde umiejętności w prowadzeniu własnej firmy. Musimy zadbać nie tylko o odpowiednie umowy, pamiętać o rozliczeniach i fakturach, ale też prowadzić własny marketing, by skutecznie pozyskiwać klientów.


Nie było naszym celem straszenie i zniechęcanie! Absolutnie nie! Home staging to fantastyczny zawód, którego wykonywanie przynosi nam wiele satysfakcji. Mamy nadzieję, że wam również!

0 wyświetlenia
  • Facebook Social Ikona

©2019 by Akademia Stagingu. Proudly created with Wix.com